Kapat

Yetim Malı Yemek İle İlgili Ayetler

Yetim malı yemek ile ilgili ayetlerden İsra suresi 34. ayette de Rabbimiz tarafından belirtildiği üzere “Rüşdüne erinceye kadar yetimin malına, onun yararına olmadıkça el sürmeyin.

Yetim Malı Yemek İle İlgili Ayetler

Kuran-ı Kerimde yetimin malına ve rızkına göz dikenin, bu davranışının karşılığı olarak en ağır şekilde cezalandırılacağı açık bir şekilde ifade edilmiştir. Ateş yemek olarak ifade edilen bu davranış Nisa suresi 10. surede açıkça belirtilerek “Yetimlerin mallarını haksız olarak yiyenler şüphesiz karınlarına ancak ateş dolduruyorlar. Zaten onlar alevlenmiş ateşe gireceklerdir.” Şeklinde bu ve buna benzeri şekilde yetim malı yemek ile ilgili ayetler Kur’an-ı Kerimde bulunmaktadır.

İsra Suresi 34. Ayett

Yetim malı yemek ile ilgili ayetlerden İsra suresi 34. ayette de Rabbimiz tarafından belirtildiği üzere “Rüşdüne erinceye kadar yetimin malına, onun yararına olmadıkça el sürmeyin. Ahde vefa gösterin; çünkü ahid sorumluluk doğurur.” şeklinde buyrulmuştur. Bu iki ayet üzerine tüm Müslüman âlemi yetimlerin hakkının korunması gerektiğini bilmektedir. İbn Abbas’ın rivayet ettiğine göre bu iki ayete çok önem veren Müslümanlar kendi mallarına yetimin malının karışmasından çok korkmuş ve hiçbir şekilde yetimin hakkına girmemek için yetimin artan yemeğini bile almak istemezlerdi. Bozulana kadar yiyecekleri saklanmaya başlanmıştı. Odaların ayrılması durumu iyice zor hale getirmeye başlamıştı. Durumun bu şekilde olduğunu peygamber efendimiz Hz. Muhammed (s.a.v) e bildirilmişti. Daha sonra Rabbimiz tarafından bununla ilgili ayet indirilmiştir. Bu ayette “yetimlere kötü davranılmamalı. Hayırlı olan budur. Yetimler ile birlikte aynı evde yaşıyorsanız onları kardeş olarak görün ve ayırmayın.” Ayeti inmiştir. Yetim malı yemek ile ilgili ayetlerden bir diğeri olan bu ayet-i kerime ile birlikte insanlar artık yetim çocukların yemekleri için ayrı oda yapmıyor, kendileri ile birlikte aynı şeyleri yiyip içmelerini sağlıyorlardı.

Peygamber efendimiz Hz Muhammed (s.a.v) yetimler ile çok ilgilenirdi. Peygamber olduğu ilk yıllardan beri önemle ilgilenirdi. Cafer bin Ebu Talip Habeşistana gidenlerin başkanı idi ve Necaşi’nin önünde Müslümanlık ile ilgili bir konuşma yapmıştır. Müslümanlığı ve İslamiyeti savunan bu konuşmasında Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (s.a.v)’in yasakladığı konular ile yapılmasını istediği konuları anlatmıştır. Bu konular arasında yetim malı yemek ile ilgili konuya da değinmiştir.

Peygamber efendimiz Hz. Muhammed (s.a.v.) yetim malı yemenin en büyük günahlar arasında sayıldığını belirtmiştir. Kişiyi helaka götüren günahlar arasında bulunan yetim malı yemek, Allah’a eş koşmak, anne babaya haksızlık yapmak, büyü yapmak, faiz yemek, namuslu kadınlara zina girişiminde bulunmak kadar büyük bir günah olarak peygamber efendimiz tarafından belirtilmiştir. Yetim malı yiyen kişi hem bu dünyada hem ahiret hayatında mutlaka cezasını bulacaktır. İnsana edilen zulum sadece ahirette değil bu dünyada da karşılığını mutlaka bulacak olan günahlardan biridir. Yetim malı yemek de yetimlere zulmetmek sayılır.

Yetim malı yemek ile ilgili ayetler Kuran-ı Kerimde yer almaktadır. Yetime tayin edilen velisi ya da vasisi herhangi bir kusur işlemediği sürece yetimin malından, malını yetime teslim etmesi gereken güne kadar kullanabilme hakkına sahiptir. Veli eğer maddi olarak zor durumdaysa yetimin işlerini yürütmesinin karşılığında tamamen makul ölçüler içerisinde israf etmeden kullanabilir. Ancak veli zengin ise böyle bir şey yapamaz. O an gereklilikten dolayı aldı ise de en kısa zamanda geri vermesi gerekmektedir. Peygamber efendimize fakir olduğunu ve üstelik evinde bir yetim olduğunu söyleyen birisine Peygamber Efendimiz, o zaman yetimin malından yemesini ama asla israf etmemesini ve yetimin malını asla kendisinin saymamasını buyurmuştur. Yetim malını gözetmek dinimizce bu denli önemlidir.