Kurban Bayramı’nda Borcu Olan Kurban Kesebilir Mi

Kurban Bayramı’nda Borcu Olan Kurban Kesebilir Mi

Borçlu Olan Kimse Kurban Kesebilir Mi?

Kurban, zorunlu ihtiyaçlarını kendisi karşılayabilen, borçları haricinde de bir miktar malı var olan kişiler için vacip bir ibadettir. Vacip demek, farz değil fakat yapılması zorunlu olan sünnettir.

Peygamber efendimiz (S.A.V) in de hadis i şeriflerinde çok net olarak belirttiği gibi mutlaka yapılması gereken bir ibadettir. Kurban bayramında borcu olan kurban kesebilir mi sorusunun cevabı bayramdan önce en çok araştırılan konulardan biri haline gelmiştir.

Kurban Kişiye Nasıl Vacip Olur?

Öncelikle kurban ibadetinde bir kimsenin kurban kesmesini üzerine vacip kılan bir takım şartlar bulunmaktadır. Normalde bir kimsenin, asli ihtiyaç sayılan, ev, araba gibi yani hayatını idamesinde olmazsa olmaz tüm mallarının dışında nisap miktarı bir malı olduğu zaman bu kişi zengin kabul edilir. Eğer nisap miktarı olan bu mal nema sahibi yani nakit gibi ya da ticari bir malsa, yani üzerinden bir gelir elde ediliyor ise ve kıymetlilik söz konusu ise hem zekât hem kurban vacip sayılmaktadır. Zaten zekât vacip olan herkese aynı zamanda kurban da vacip olmaktadır. Ayrıca diğer bir çeşit de, kişi zengin ama zekât verecek bir zenginliği olmayabilir. Bu kişilerin de zekât vermesi vacip değildir ama bu kişilere zekât da verilmez. Fakat bu kişilere kurban yine de vaciptir. Dolayısıyla kurban bayramında borcu olan kurban kesebilir mi sorusunu cevaplarken şunlara dikkat edilir; oturduğu ev ve kullandığı arabanın haricinde elinde ne kadar arsa, tarla, ikinci ev ikinci araba, gibi ihtiyacının dışında, fazla olan mal varlığı ve alacakları varsa hepsinin ederi toplanır, kişinin borcu da varsa bu borç miktarı da elindeki mal varlığından düşülür.

Hem Borcu Olup Hem Malı Olanlar Kurban Kesmeli Mi?

Elindeki mal varlığı, borç miktarını kapatmaya yetiyor ise o zaman kişiye kurban kesmek vaciptir. Eğer kapatmıyor ise o zaman kurban kesmek vacip değildir. Borçlar kapandıktan sonra en az nisap miktarı olan 96 gr altın değerinde bir mal varlığı kalmadığı takdirde kurban kesmek vacip değildir. Borcu düşüldüğü zaman nisap miktarı kadar bir mal varlığı var ise o zaman kurban kesmek üzerine vacip kılınır.

Borçlarla İlgili Yanlış Anlaşılmalar Nelerdir?

Toplumumuzda “benim borcum varsa ben kurban kesmem” mantığı maalesef bulunmaktadır. Bu anlayış külli anlamda doğru değildir. Kişinin evi, arabası, arsası, dükkânı, tarlası var fakat ikinci bir dükkân daha aldığı için onun borcunu ileri sürerek kurban kesmemesi gerektiğini düşünmektedirler. Bu tamamen yanlıştır çünkü borçlu dükkânın borcunu kapatacak kadar mal varlığı zaten mevcut olduğu için bu kişinin kurban kesmesi vaciptir. Yani mutlak anlamda benim borcum var kurban benden düşmüştür gibi bir düşünce asla kabul edilmemektedir. Kurban bayramında borcu olan kurban kesebilir mi sorusuna bir başka örnekle de cevap vermek gerekirse, kişinin ev kredi borcu varsa, elinde bir miktar nakit parası da varsa, bu nakit para miktarı borç tutarından düşülür. Eğer hala borç varsa o zaman kurban vacip olmamaktadır. Eğer eldeki para mevcut borcu kapatabiliyorsa o zaman kişi zengin sayılır ve kurban kesmesi gerekmektedir.

Bu noktalara özenle dikkat etmek gerekmektedir. Kurban bayramında borcu olan kurban kesilebilir mi sorusunun cevabı bu şekilde açıklanabilir. Kurban kesmek Allah’a yakınlaşmak, Allah’ın rızasını kazanmak için çok önemli bir adımdır. Kurban almaya giderken atılan adımdan, kurbanın etini yoksul insanlara dağıtıp yedirilen ana kadar kurban kesmenin çok büyük sevapları bulunmaktadır.